Skip to content

Digital marknadsföring

För att driva ett framgångsrikt företag i dag är man tvungen att marknadsföra sig – för att skapa kontakt med kunder – för profilering – för att sälja. Det finns många sätt att göra det på. Ett sätt är att skapa sig ett varumärke genom digital marknadsföring. Många ser digital marknadsföring numera som synonymt med ett konto på sociala medier och köpt marknadsföring på olika sökmotorer – men det är mycket mer än så.
För att lyckas med sin digitala marknadsföring krävs det tålamod, kreativitet och framför allt en tydlig strategi. Genom att lägga extra tid på analys och planering i början av projektet kommer man oftast mycket närmare sitt mål.

Straznet erbjuder dig kunskap där vi hjälper dig att bygga en strategi, sätta kort- och långsiktiga mål samt maximera dina investeringar för att växa digitalt och nå framgång.

Varumärke och identitet

Börja med att plocka fram de styrkor som ni har i er idé.
Från den listan går ni vidare med att skapa en identitet för ert tänkta varumärke.
Det kan var kopplat till en persons kvaliteter, en unik produkt, ett komplett utbud inom ett område eller en sektor, tjänster som kombinerats på ett nytt sätt eller att ni sätter en ny standard på redan befintlig vara eller tjänst.
Koppla gärna varumärket till företagsnamnet. På så sätt blir igenkännandet av varumärket mycket enklare på marknaden.
Varumärket bör bäst kopplas till den profil man vill använda på internet – i form av domännamn eller hashtaggen på sociala medier.
Passa på och bestäm en profil och logotyp som ni vill använda !

Straznet internet marknadsföring
Straznet internet strategi

Digital strategi

Utvärdera bästa strategin för att gå vidare. Ett sätt att göra det är att ta reda på hur konkurrensen ser ut och vem den typiska kunden är. Med en ordentlig analys, är det mycket lättare att få valuta för pengarna. Koppla det sedan till hur man kan utnyttja det i  den digitala marknadsföringen. Skall ni satsa på social medier enbart eller skall ni ha en webbshop?
Räkna med att göra det långsiktigt och konsekvent.
Sätt upp tydliga mål med marknadsföringen, både kort- och långsiktigt. I detta steget är den tidigare analysen av era styrkor och svagheter bra att ha.

Domännamn

Ditt domännamn är din digitala adress. Det är det som besökare skriver in i webbläsaren för att nå din hemsida. Välj ett domännamn som är lätt att komma ihåg och som är relevant till verksamheten och branschen.
Ett av de första stegen är att reservera era domännamn kopplade till varumärket. När domännamnen är registrerade och driftsatta kan man gå vidare till att lägga upp en hemsida, ordna e-post, lägga upp företagskonton hos t.ex. Google, Meta och Microsoft osv.

Straznet administrerar domännamn
Straznet design av hemsida

Hemsida

Verksamhetens hemsida är ditt ansikte utåt och förmedlar företagets syfte och budskap. Det är här potentiella kunder landar när de söker efter ditt företag eller dina tjänster.
Därför är det viktigt att välja rätt lösning – en klassisk hemsida med information, en blog för att ofta få ut information eller en webbshop ?
Oavsett är en användarvänlig hemsida är ett måste. Besökare bör enkelt kunna navigera, hitta information och utföra önskade åtgärder (till exempel köpa en produkt eller kontakta dig). Fyll din hemsida med relevant och engagerande innehåll. Berätta om ditt företag, dina produkter/tjänster och hur du kan lösa kundernas problem.

Sociala medier

Sociala medier spelar också en stor roll i digital marknadsföring. Genom att använda plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn kan företag kommunicera direkt med sina kunder, dela nyheter och uppdateringar och bygga en gemenskap runt sitt varumärke.
För ett mindre företag kan det bli väldigt mycket arbete om man skall vara med på alla plattformar, så välj gärna en och fokusera på den.
Välj ut en konsekvent schema för uppdateringar – som ni håller. På så sätt skapas ett engagemang med tänkt kundkrets och som gör att man kan bedriva en dialog med kunderna.

Straznet levererar en mängd tjänster på internet
Straznet sökmotoroptimering SEO

Sökmotoroptimering och reklam

Sökmotoroptimering, eller SEO, är en annan viktig aspekt av digital marknadsföring. Genom att optimera hemsidans innehåll och struktur kan företaget förbättra sin synlighet på sökmotorer som Google Search och Microsoft Bing. Detta leder till ökad trafik till hemsidan och, i slutändan, till ökad försäljning.
Väljer man att gå fortare framåt är betald marknadsföring på sökmotorer och sociala medier ett sätt att öka farten. Väl riktade kampanjer – avgränsade geografiskt eller mot visa kundsegment, med fokus på rätt fraser kan ge snabbt resultat.

Analys och resultat

Slutligen är det viktigt att mäta och utvärdera resultaten av den digitala marknadsföringsstrategin. Detta kan göras genom att använda verktyg som Google Analytics eller Microsoft Clarity, som ger detaljerad information om besökarnas beteende på hemsidan.
Genom korrekta analyser kan man förstå vad som fungerar (och vad som inte gör det). Baserat på insikterna justerar vi din strategi för bättre resultat.

Slutligen jämför vi resultaten mot ursprungliga mål. Vi ställer frågor om vi kan optimera resultaten vidare. Beroende på vad målen var – att öka försäljningen, skapa bättre varumärkesigenkänning eller framföra ett budskap går allt att göra bättre med uppföljning.

Straznet administrerar Google Ads