Hosta affärssystem lokalt eller i molnet
Affärssystemet är ett avgörande verktyg för företag som vill hantera redovisning, löner, projekt och andra administrativa uppgifter på ett effektivt sätt. Valet av affärssystem är beroende av många parametrar, exempelvis kostnader, säkerhet, flexibilitet och det ska vara enkelt att använda.
Men det kanske viktigaste kravet på affärssystemet är att det ska vara driftsäkert – om affärssystemet ligger nere, stannar delar av verksamheten. Ett driftstopp kan kosta företaget stora belopp och påverka kundrelationer – därför borde högsta prioritet ligga i att säkerställa servicenivån.
När det gäller valet av var ett affärssystem ska hostas, står företag inför två huvudsakliga alternativ: lokal hosting eller molnbaserad hosting.
Lokal server eller molnbaserad hosting?
Lokal hosting innebär att affärssystemet körs på företagets egna servrar. Detta ger dig full kontroll över alla system och data, vilket är en nödvändighet för verksamheter med höga krav på datasäkerhet eller som är verksamma i branscher som omfattas av specifika regleringar, exempelvis NIS2. Lokalt hostade lösningar är dessutom inte lika beroende av internetuppkopplingen – därmed försvinner en faktor som kan orsaka driftstopp för företaget.
Molnbaserade affärssystem är fokuserade på skalbarhet och flexibilitet. De är oftast enkla att ansluta till och använda, men kan ha tekniska begränsningar och lägre kontroll på den egna datan. Det är även en annan kostnadsbild på molnbaserade system. Istället för en högre initial kostnad i hårdvara, så betalas en månadsvis summa för att få tillgång till affärssystemet. Kostnaden kan därmed slås ut under en längre och jämnare period. Däremot blir den totala kostnaden (TCO) oftast högre. Dock slipper man tänka på underhåll och uppdatering av systemet, på bekostnad av lägre kontroll och ett större beroende på internet.
Många väljer en hybrid av dessa alternativ: att man äger eller hyr en egen server och låter en tredjepart (som exempelvis Straznet) att hantera och drifta servern. På så sätt kan man få dubbla fördelar – man har bättre kontroll och säkerhet över sitt affärssystem, men slipper ha ett eget IT-team internt för att ha koll på driften och IT-supporten.
Jämförelse av affärssystem
Bland våra kunder så är det främst tre affärssystem som dominerar – Visma, Hogia och Fortnox. Alla tre har sina för- och nackdelar, men framför allt skiljer de sig lite grand i hur affärssystemet hostas.
Visma erbjuder både lokala och molnbaserade lösningar och är därmed en flexibel partner för många företag. Visma passar bra för små och medelstora företag, men har även många kopplingar och integrationer med andra system vilket gör att det går att anpassa för de flesta företagen.
Hogia har traditionellt erbjudet egenhostade lösningar, medan de på senare tid gått över mer till att erbjuda vissa molntjänster. Deras lösningar inkluderar bland annat lönehantering och projektredovisning och erbjuder mer stabilitet för de som kan tänka sig att hantera lokala lösningar.
Fortnox å sin sida är helt molnbaserat och fokuserar på enkelhet och användarvänlighet. Det är kostnadseffektivt och enkelt att lära sig, vilket gör det populärt för framför allt småföretagare eller nya företag. För större företag som hanterar större mängder information och behöver säker tillgång till sitt affärssystem så är något av de andra två alternativen lämpligare. Samtidigt går det att använda vissa moduler i Fortnox – samtidigt som man använder vissa moduler från Hogia eller Visma.
Välja affärssystem efter företagets behov
Olika affärssystem passar olika verksamheter. Verksamheter med höga externa krav på IT-säkerhet och GDPR har mer nytta av ett egethostat affärssystem. Företag som enbart består av ett fåtal anställda och har en liten overheadkostnad på administration drar mer fördel av ett webbaserat affärssystem. Affärssystemet behöver dessutom passa in med företagets utrustning och övriga system – och ju mer komplext det är, ju svårare är det att drifta affärssystemet själv.
Om du söker en partner för att hosta Hogia eller Visma och vill ha IT-support – kontakta Straznet idag, så diskuterar vi hur vi kan hjälpa er verksamhet att få ut det mesta av ert affärssystem!