Strategi för din digitala marknadsföring
För att driva ett framgångsrikt företag idag är det nödvändigt att marknadsföra sig för att skapa kontakt med kunder, bygga sin profil och öka försäljningen. Det finns många sätt att uppnå detta, och en effektiv metod är att utveckla ett starkt varumärke genom digital marknadsföring.
Nedan listar vi på Straznet några av de delar som ingår i den digitala marknadsföringen, som du behöver hålla koll på för att lyckas fullt ut!
Varumärke och identitet
Börja med att identifiera de styrkor som din affärsidé besitter och skapa en lista. Utifrån denna lista skapar du sedan en identitet för ditt varumärke. Styrkorna kan vara kopplade till en persons kvaliteter, en unik produkt, ett komplett utbud inom en sektor, tjänster som kombinerats på ett nytt sätt eller att ni sätter en ny, hög standard för en befintlig vara eller tjänst.
Koppla gärna varumärket till företagsnamnet för att underlätta igenkänning på marknaden. Varumärket bör också korrelera med den profil ni vill använda på internet, såsom ett domännamn eller en hashtag på sociala medier. Bestäm en profil och logotyp som ni vill använda!
Digital strategi
Utvärdera den bästa digitala strategin för att gå vidare. Ett sätt är att göra en konkurrensanalys (exempelvis SWOT) samt att identifiera den typiska kunden. Med en noggrann analys blir det lättare att få valuta för pengarna. Använd denna information för att utforma den digitala marknadsföringen.
Avgör om ni enbart ska satsa på sociala medier eller om ni också ska ha en webbshop. Var konsekvent och framför allt långsiktig. Sätt upp tydliga mål för marknadsföringen, både kort- och långsiktiga, och ta avstamp i konkurrensanalysen för att lyfta era värden.
Domännamn
Ditt domännamn är din digitala adress. Välj ett domännamn som är lätt att komma ihåg och som är relevant för verksamheten och branschen. Reservera era domännamn kopplade till varumärket, och reservera även närliggande domännamn för att skydda varumärket – exempelvis domäner i Norge, Danmark och Finland vid eventuell expansion. När domännamnen är registrerade och driftsatta kan ni gå vidare med att skapa en hemsida, ordna e-post och lägga upp företagskonton hos t.ex. Google, Meta och Microsoft.
Hemsida
Företagets hemsida är ansiktet utåt för verksamhetetn och förmedlar syftet och budskapet. Potentiella kunder landar här när de söker efter ditt företag, dina produkter eller dina tjänster. Se till att välja rätt lösning för hemsidan. Vissa behöver bara en klassisk informationssida, medan andra behöver en blogg för regelbunden uppdatering eller en webbshop.
En användarvänlig hemsida är ett måste. Besökare ska enkelt kunna navigera, hitta information och utföra önskade åtgärder (t.ex. att köpa en produkt eller kontakta dig). Fyll hemsidan med relevant och engagerande innehåll som beskriver ditt företag, dina produkter/tjänster och hur du kan lösa kundernas problem.
Sociala medier
Sociala medier är en viktig del av den digitala marknadsföringen. Genom att använda plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn kan företag kommunicera direkt med sina kunder, dela nyheter och uppdateringar och bygga en gemenskap runt sitt varumärke. För mindre företag kan det vara överväldigande att vara aktiv på alla plattformar, så börja med att lägga ditt fokus på framför allt ett medium. Skapa ett konsekvent schema för uppdateringar – detta skapar engagemang med den tänkta kundkretsen och möjliggör en dialog med kunderna.
SEO och SEM
Två viktiga delar i den digitala marknadsföringen är sökmotoroptimering (SEO) och sökmotormarknadsföring (SEM). SEO är den organiska, obetalda trafiken till din hemsida och en viktig aspekt av digital marknadsföring. Genom att optimera hemsidans innehåll och struktur kan företaget förbättra sin synlighet på sökmotorer som Google och Bing, vilket leder till ökad trafik och försäljning.
För att ytterligare synas, kan du även använda dig av SEM genom exempelvis Google Ads. Då syns du högst upp i sökmotorn för vissa valda sökord, och betalar för varje klick som genereras till hemsidan. Välriktade kampanjer, geografiskt eller mot specifika kundsegment, med fokus på rätt sökord kan ge snabba resultat. Även om det inte leder till ett köp direkt, så bygger du upp varumärket i besökarens huvud.
Analys och resultat
Det viktigaste med den digitala marknadsföringsstrategin är att kontinuerligt mäta och analysera resultatet av din marknadsföring. Använd verktyg som Google Analytics eller Microsoft Clarity för detaljerad information om besökarnas beteende på hemsidan. Genom korrekta analyser kan då få en bättre inblick i vad som fungerar och vad som inte gör det. Baserat på analysen justerar du kontinuerligt strategin för att uppnå bättre resultat. Jämför resultaten mot de ursprungliga målen och undersök om ytterligare optimering är möjlig. Oavsett om målet är att öka försäljningen, skapa bättre varumärkesigenkänning eller framföra ett budskap, finns det alltid potential att förbättra resultaten.