Byte av telefon – viktigt att tänka på!
När du byter till en ny telefon eller dator så finns det många saker som är bra att tänka på. Dels är det viktigt att tänka få över all data på ett säkert och smidigt sätt. Men minst lika viktigt är det att säkerställa att du får med dig den digitala säkerheten till den nya enheten.
Digital säkerhet innefattar bland annat våra användarnamn och lösenord. Men det kanske viktigaste säkerhetsverktyget som finns är tvåfaktorsautentisering (2FA), exempelvis genom Microsoft Authenticator eller Bank-ID. Idag används det till nästan alla inloggningar då det ger ett väldigt bra skydd till våra konton. En detalj som tyvärr oftast glöms bort är hur vi hanterar 2FA vid byte av enheter – vilket gör att vi riskerar att låsa ut oss själva från våra konton. Så vad är viktigt att tänka på när du byter mobil, dator eller surfplatta?
Förberedelser innan du byter enhet
Tillverkarna av våra enheter strävar ofta efter att göra det så enkelt och bekvämt som möjligt för användaren att använda enheten. Det innebär även att de strävar efter att enkelt flytta över data (eller migrera på datorspråk) från en enhet till en annan. Byter du exempelvis från iPhone till iPhone, så räcker det att lägga telefonerna bredvid varandra så sköts hela processen i princip av sig självt. Nackdelen är dock att vi dels får över gammal data som vi inte behöver, men framför allt så glömmer vi ofta bort att säkerställa att alla säkerhetsinformation flyttas över. Det kan framför allt få konsekvenser när det gäller företagsenheter, då en misslyckad migration kan orsaka att arbetet stannar upp.
Innan du byter till din nya enhet, är det därför viktigt att ha en checklista att följa för att se till att all information flyttas över. Där borde alla viktiga appar listas – som Bank-ID, Apple/Google Pay och Microsoft Authenticator – och bekräftas att de funkar på den nya telefonen innan du återställer den gamla telefonen. Om du använder en autentiseringsapp som Google Authenticator eller Microsoft Authenticator, ska du säkerställa att du kan överföra dessa till din nya enhet. Nedan listar vi hur du migrerar 2FA för Google eller Microsoft:
Migrera Google Authenticator
- Öppna Google Authenticator på din gamla enhet,
- Klicka på de tre strecken i övre, vänstra hörnet,
- Välj Överför konton,
- Välj Exportera konton och autentisera dig med Face-ID om det behövs,
- Välj de konton som du vill flytta över och klicka på Nästa. Nu ska en QR-kod visas,
- Öppna Google Authenticator på den nya telefonen. Klicka på +-tecknet nere till höger och välj Skanna en QR-kod
- Skanna QR-koden – nu är alla 2FA-tokens migrerade till den nya telefonen!
Migrera Mirosoft Authenticator
Microsoft Authenticator erbjuder inget enkelt sätt att migrera 2FA-tokens till en ny telefon. Om du vill lägga in en ny 2FA-inloggning för ditt Microsoft-konto gör du såhär.
- Logga in på Office.com,
- Klicka på dina initialer uppe i högra hörnet, och klicka på Visa konto,
- Klicka på Säkerhetsinformation i menyn till vänster,
- Ta bort kopplingen till Microsoft Authenticator på den gamla telefonen,
- Klicka på Lägg till inloggningsmetod och välj Autentiseringsapp,
- Välj Nästa tills det dyker upp en QR-kod,
- Öppna Microsoft Authenticator på den nya telefonen,
- Välj att lägga till ett nytt konto – är det ett företagskonto väljer du Arbets- eller skolkonto – annars väljer du personligt konto,
- Välj Skanna en QR-kod och skanna QR-koden med den nya telefonen. När det har dykt upp i listan på telefonen, klickar du Nästa på datorn,
- Nu får du en notis på telefonen att autentisera dig – skriv in koden som står på skärmen,
- Nu har du tagit bort den gamla kopplingen – och lagt till den nya!
Professionell resurshantering
Utöver att ha koll på sina personliga enheter, så kan det i ett företag även finnas opersonliga konton kopplade till 2FA – exempelvis faktura-konton eller adminkonton. Om någon av dina anställda byter telefon utan att ha koll på sin digitala säkerhet, kan det leda till kostsamma och tidskrävande störningar i verksamheten.
Om ditt företag behöver hjälp med hanteringen av företagets digitala resurser – kontakta Straznet, så hjälper vi er att sätta upp rutiner, utbilda de anställda och se till att rutinerna efterlevs!